Wat zijn de voordelen van een gymbal?

Met de gymbal kun je veelzijdige oefeningen doen. Je kent de gymbal waarschijnlijk wel van vroeger. Als kind noemde we het een skippybal ( het is ook goed om jou kinderen ermee te laten spelen). Nu we ouder zijn geworden, gebruiken we het liever als fitnessbal. Je hebt deze oefeningsbal waarschijnlijk wel eens in de sportschool, bij de fysioterapeut of zelfs op het kantoor gezien en jezelf afgevraagd: Waarvoor dient de gymbal eigenlijk? En: Wat kun je er allemaal mee?

De gymbal ziet niet heel bijzonder en indrukwekkend uit maar is multifunctioneel. Een fitnessbal is wel degelijk een handig hulpmiddel. De gymbal integreert de 3 basiselement van fitness: kracht, balans en flexibiliteit. Dit leg ik even verder uit.

Stabiliteit

Een van de grootste voordelen van de gymbal is dat je je rompstabiliteit vergroot doordat je oefeningen doet op een onstabiel oppervlak. Wanneer je op een gymbal zit of er oefeningen mee doet, dient je lichaam rekening te houden met de onstabiliteit en flexibiliteit van de bal. De kleine spieren in je lichaam die zorgen voor stabiliteit moeten harder werken om het lichaam een rechte houding te geven. Tegelijkertijd train je grotere spiergroepen. Het resultaat is dat je meer spiergroepen tegelijk gebruikt.

Achter een bureau

Je kunt een gymbal gebruiken als bureaustoel. Je leert je lichaam dan een goede houding aan te nemen en traint tegelijkertijd je core-spieren doordat je lichaam constant stabiliteit zoekt. Als je op een bal zit moet je lichaam continu je lichaamsbewegingen corrigeren om in balans to blijven. Hierdoor je buikspieren en onderrug een goede workout krijgen.  Je postuur wordt ook beter doordat al je speren zijn continu in beweging. Verschil tussen een stoel en een bal is groot, je spieren blijven flexibel door gebruik van een bal. Op een stoel worden je spieren erg stijf, hierdoor moet je regelmatig een pauze nemen. Vergeet ook niet dat door bewegingen verbrand je ook meer calorieen dan normaal.

Squats, crunches of roll-out?

Welke oefenning je wilt doen, is aan jou, maar weet dat met gymbal kun je veel meer dan alleen zitten achter je bureau. Een specifieke oefening waar je de gymbal echt voor nodig hebt, zijn oefeningen waarbij je je lichaam in een bepaalde positie wilt brengen. De gymbal is dus een zeer effectief hulpmiddel voor bepaalde oefeningen. Bijvoorbeeld squats, waarbij de bal tussen je rug en de muur zit. De gymbal maakt het mogelijk om de squats te doen en dus effectief bepaalde spiergroepen te trainen. Ga je toch voor basic crunches? Geen probleem, met deze oefenbal doe jij het nog makkelijker dan ooit. Je train je buiksperen maar ook de rest van je lichaam omdat je moet constant stabiliteit zoeken om in balans te blijven. De Roll-out is een oefening die je niet kun missen. Hiermee ligt de nadruk op de buikspieren maar ook op je rug en schouders.

Met de gymbal kun je een grote verscheidenheid aan oefeningen doen die tezamen een erg complete sportsessie vormen. Het is dus een erg veelzijdig sportmiddel.

De bal weegt niet veel, dus je neemt het zeer gemakkelijk mee! Als je er wat gewichten naast gebruikt, heb je een complete sportschool bij jou thuis.

Gymbal tijdens de zwangerschap

Je moet meer bewegen! Dat hoor je van elke arts, fysiotherapeut, verloskundige… Oke, maar hoe? Wat is het beste tijdens je zwangerschap? Je kunt wandelen, fietsen, zwemmen, maar je kunt ook oefeningen met een bal doen. Zelfs zitten op een gymnastiekbal is al een goed oefening voor je bekken. Doe dit zo vaak mogelijk. Hiermee verstevig je de kern van je lichaam = uitlijnen en stevigere bodembekken.

 

[/fusion_text]

Share